Určitě ne 50 Kč

O ceně normostrany se bavíme v případě, že je text zpracováván na zakázku a jde tedy o copywriting. Konkrétní cena pak velmi záleží na kvalitě daného copywritera. Internet je plný rádoby copywriterů, kteří píší za cenu 50 Kč / NS. Ti zpravidla sami sebe nazývají copywritery, přestože jejich práce se práci zkušeného copywritera prakticky vůbec nepodobá. Velmi tak zkreslují povědomí o ceně této práce.

Práce copywritera obnáší důkladné seznámení se společností, pro kterou je text zpracováván:

  • o jakou společnost se jedná, jak dlouho na trhu působí
  • jaké produkty či služby nabízí
  • jak se prezentuje, jaká je firemní kultura
  • jaké jsou dosavadní výhody oproti konkurenci
  • jakých slabých míst konkurence lze využít
  • … a mnoho dalšího

Je třeba zjistit i další informace nezbytné k vypracování kvalitních textů:

  • kde bude text umístěn (od toho se odvíjí délka textu, požadovaná kvalita…)
  • na jakou skupinu čtenářů je text cílený (jinak se píši texty pro vysokoškoláky, jinak pro babičky)

Všechny tyto a další činnosti musí předcházet psaní textu, aby výsledek byl opravdu kvalitní. A opravdu dobrý copywriter tyto činnosti provádí.

Nezapomínejte! Copywriter je Váš partner.

Kvalitní copywriting navíc nekončí odevzdáním textů klientovi. Dobrý copywriter vnímá potřeby klienta, reaguje na ně, a tak sám sebe učí. Copywriting obnáší i zapracování připomínek tak, aby další texty pro tutéž společnost ještě lépe splňovaly představy a zvyklosti společnosti a první verze textu tak čím dál lépe plnila svůj účel.

Dobrý copywriter je ochotný naslouchat přáním klienta a jeho připomínky vnímá jako cenné rady do budoucna.

Kvalitní copywriting začíná na 150 Kč / NS

Normostrana textu tedy rozhodně nestojí 50 Kč a dokonce nestojí ani 100 Kč. Kvalitní texty začínají někde kolem 150 Kč / NS. V případě textů na firemní web, titulní stranu e-shopu, článku do časopisu či tiskové zprávy a podobně bývá cena samozřejmě vyšší.

Cenu textu samozřejmě velmi ovlivňuje i to, o jaký text se jedná.

Jde-li o text vzniklý především kvůli vyhledávačům, je třeba správně pracovat s klíčovými slovy, ale už nutně nezáleží na volbě každého slova, protože text bude zveřejněn například na podpůrných webech, kde primárně visí kvůli vyhledávačům a teprve poté kvůli čtenářům.

Naopak jedná-li se o popis produktu, který bude zveřejněn u konkrétního zboží v daném e-shopu, je třeba pracovat jak s klíčovými slovy, aby texty na daná klíčová slova posunuly internetový obchod výše ve výsledcích vyhledávání, tak i s celkovým obsahem, který musí útočit na emoce návštěvníků tak, aby se z nich stali spokojení zákazníci.

Obdobná je situace v případě psaní PR článků pro otištění v časopisech. V takových textech sice není nutné pracovat s klíčovými slovy pro vyhledávače, o to větší pozornost je ale třeba věnovat volbě vhodných nadpisů, které produkt dokonale vystihují a současně čtenáře okamžitě zaujmou. V takových článcích pak záleží na volbě každého slova, text je časově náročnější a samozřejmě dražší.

Pozor na zprostředkovatelské agentury

Jedna normostrana textu tedy v případě kvalitního copywritingu běžně stojí 150 i 250 Kč a více. Na druhou stranu existuje mnoho agentur zastřešujících řadu služeb, které nadhodnocují ceny zakázek, takže klient platí víc, než by za stejnou či dokonce vyšší kvalitu zaplatil u copywritera freelancera.

Věděli jste, že…

Váš web má pouze 5 vteřin na to, aby zaujal. Pokud nezaujme, návštěvník odchází ke konkurenci.

Až 66% uživatelů si vybírá e-shop podle kvality produktových textů.


Zdroje:
https://www.pocetznaku.cz
https://cs.wikipedia.org/wiki/Normostrana
http://www.rozmery-velikosti.cz/normostrana-pocet-znaku-a-slov.htm

Kategorie: Copywriting

0 komentářů

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *